dijous, 13 d’abril del 2023

JUSTIFICACIÓ DEL PROJECTE

 Presentem la primera part del projecte “CASTELLÓ, LA MEUA CIUTAT”, que es desenrotlla al llarg de tres cursos,i que naix de la mateixa idiosincràsia del que és l’aprenentatge a l’educació infantil: desenvolupar totes les capacitats del xiquet de manera global, partint de la seua realitat, de les seues vivències, d’allò que, en definitiva, està al seu voltant..

  • La classe i el col·legi són el medi de socialització més inmediat al xiquet després de la pròpia família. Cal motivar-lo per a la participació i la comunicació, és a dir, per a integrar-se socialment. El desenrotllament del xiquet i la seua evolució són resultat de la seua interacció constant amb l’entorn. És per això que, partint d’eixa base, el projecte constitueix una compilació patrimonial que conté:

  • Cançons populars de Castelló que, transmeses oralment, ja ens cantaven les nostres iaies; les lletres de les quals presenten una vessant social molt significativa que ens ajuda a conèixer qui erem, i com vivíem en temps passats.

  • Històries i tradicions de la ciutat, i personatges populars del nostre passat. Històries, conegudes unes, oblidades altres, que recuperem gràcies a la bondat de la gent gran que, generosament i com si no res, ens fan l’ esplèndid regal, que, tantes vegades per ignorància o desídia, rebutgem per no escoltar-la. No hi ha més que atendre amb un poquet d’atenció per percebre l’ aclaparadora quantitat de vivències d’ interès que, de no escoltar-les, es poden perdre definitivament. I això no ens ho podem permetre. Molta de la nostra identitat està en la pervivència del passat i, si bé és veritat que hem de mirar al futur i evolucionar, és també una qüestió veritable que part d’eixa evolució haurà de tenir en compte el passat, i caldrà aglutinar la nostra cultura - la de sempre, la de tota la vida - i les dels nouvinguts, tant nombrosos, amb unes arrels tan respectables com les nostres però tan alienes a nosaltres, que hauran d’acceptar i fer seues les nostres, (un dels objectius del projecte: la integració dels nouvinguts) però que indiscutiblement aportaran noves tendències i punts de vista que faran sortir, indefectiblement, nous plantejaments.

  • Edificis, carrers i places, monuments representatius. Que vénen del passat, però també del present, perquè Castelló és quelcom viu, quelcom concret, i els xiquets amb els quals treballarem el projecte representen el futur i amb ells coneixerem eixos carrers i edificis, per on es desenvolupa la nostra vida a la ciutat.

  • Personatges de la història i del món cultural. Estudiar alguns dels personatges que han manifestat, amb la seva obra artística i amb els seus fets, que pertanyen a aquesta terra i que l’ estimen. Conèixer somerament eixa obra és una més de les tasques a desenrotllar. De vegades, per anomenar-ne alguns, treballarem poemes, de Bernat Artola o Soler i Godes. D’altres, la mitologia sorgida de la imaginació de Josep Pasqual Tirado. També, per què no? Conèixer personatges il·lustres del nostre passat, gent que va destacar poderosament per les seues capacitats intel·lectuals i els seus fets afavoridors al desenvolupament de la ciutat, com és el cas del Bisbe Climent,…I és que, si hem de aprendre què és un poema, i recitar i comprendre, i sensibilitzar-nos davant la creació artística, per què no fer-ho amb un poeta, o un pintor, o un escultor, de la nostra terra, que ens parla en la seua obra d’allò que ens és més proper?

  • La nostra geografia i relleu: les nostres muntanyes, costes i illes, conreus, ...

  • Aquesta compilació es farà arribar a l’alumnat mitjançant un CD que arreplega el recull de cançons, i una sèrie d’activitats en les que tindran un paper important les eixides per veure i conèixer de primera mà allò que volem que es conega. Caldrà destacar especialment les visites a l’aula de personatges del món castellonenc. Hem tingut la sort de comptar amb la participació generosa i amable de castellonencs actius i compromesos tots ells amb la creació i pervivència dels nostres costums, que han acceptar acudir de molt bon grau a la nostra proposta, amb bonhomia i generositat, fent-nos un buit a la seua ajustada agenda per compartir amb la classe, no sense paciència, la seua sapiència. El meu agraïment a:

    • Pere Duch, escriptor i llibreter.

    • Rosa Fuentes, pintora.

    • Reyes Carceller, il·lustradora i autora de contes.

    • Jorge Vilar, autor de contes.

    • Daniel Prades, mestre, membre dels Cavallers de la Conquesta.

    • Adrian Nebot Sanhauja, Dani i Alberto Celma Tirado, membres de la colla de Tabaleters i Dolçainers de Castelló.

  • El projecte ha anat sortint de la curiositat dels xiquets i xiquetes, del seu interès i motivació per aprendre, per conèixer més coses sobre la seua ciutat. Ha anat nodrint-se de la curiositat dels alumnes. Els continguts de les cançons constituïen el punt de partida. Els interessos, la significació que ells donaven a eixos continguts, l’eix vertebrador d’on sortia la resta. El projecte. Ha estat, sota la seua direcció, com he anat desenrotllant i treballant uns continguts o altres, elaborant cada fitxa, visitant determinants indrets. No hi havia una programació prèvia, sinò que eren el interessos d’ells els que em deien el camí a seguir. Implicats des del primer moment en un aprenentatge tan interessant com significatiu i funcional, han anat plantejant- se les qüestions que m’han servit per orientar l’aprenentatge. Ells em guiaren en la recerca i tots junts treballarem l’adquisició de nous coneixements.

  • És des d’aqueix punt de vista que estan seqüenciades les activitats en els tres nivells: tres, quatre i cinc anys. No perquè jo considerara que aqueixos continguts i no altres eren propis de tres anys, de quatre, o de cinc. Evidentment, tindran menor dificultat les activitats d’un nivell que les d’altre, però, partint d’uns mínims, caldrà que estiguen sempre obertes a les capacitats de cadascú i que vagen més enllà del que, a nivell orientatiu, proposen. No hi ha que perdre mai de vista el grup amb el que treballem, i, partint d’aquesta premissa, realitzar unes u altres activitats. En definitiva, per poder seqüenciar els continguts cal adequar-los en tot moment a les possibilitats d’aprenentatge que ofereix el col·lectiu.

  • Aquestes activitats estan relacionades amb la vida real del xiquet, aprofiten els seus interessos i en creen de nous. Tanmateix, ens serviran de fonament per treballar tots els àmbits de l’ etapa de manera global. Caldrà crear situacions d’aprenentatge mitjançant el diàleg, la participació activa i/o el consens de tots els alumnes. Així, al temps que es fomenta en el xiquet la capacitat d’observar, d’identificar, que es desperta la seua curiositat o/i experimenta vivències de la realitat propera afavorint la seua autonomia personal i la seua socialització, estarem proporcionant-li les eines d’aprenentatge motivador que després utilitzarem a l’aula amb l’aprenentatge de la lectoescriptura, l’expressió i comprensió oral, el desenvolupament de les bases del coneixement com són les percepcions, nocions d’espai i de temps, …etc.

  • Conèixer la seua ciutat és l’objectiu. Fer intencional, atractiu, amé, l’aprenentatge, és vital. La ciutat és l’entorn on es desenvolupen les seues vivències i experiències, per tal de aprehendre actituds de valoració, interès i gaudi cap a les nostres arrels. Arrels que, tanmateix, seran conegudes i per tant assumides com a pròpies també pels nouvinguts, alumnes de procedència forana que potser ja han nascut aquí però que pertanyen a famílies d’origen estranger, adoptant així una tendència integradora envers aquells, prevenint possibles problemes d’inadaptació i aconseguint, d’aquesta manera, un important pas en l’ àmbit de la transversalitat.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

DIBUIXOS FESTES DEL CORPUS