Presentem la primera part del projecte “CASTELLÓ, LA MEUA CIUTAT”, que es desenrotlla al llarg de tres cursos,i que naix de la mateixa idiosincràsia del que és l’aprenentatge a l’educació infantil: desenvolupar totes les capacitats del xiquet de manera global, partint de la seua realitat, de les seues vivències, d’allò que, en definitiva, està al seu voltant..
La classe i el col·legi són el medi de socialització més inmediat al xiquet després de la pròpia família. Cal motivar-lo per a la participació i la comunicació, és a dir, per a integrar-se socialment. El desenrotllament del xiquet i la seua evolució són resultat de la seua interacció constant amb l’entorn. És per això que, partint d’eixa base, el projecte constitueix una compilació patrimonial que conté:
Cançons populars de Castelló que, transmeses oralment, ja ens cantaven les nostres iaies; les lletres de les quals presenten una vessant social molt significativa que ens ajuda a conèixer qui erem, i com vivíem en temps passats.
Històries i tradicions de la ciutat, i personatges populars del nostre passat. Històries, conegudes unes, oblidades altres, que recuperem gràcies a la bondat de la gent gran que, generosament i com si no res, ens fan l’ esplèndid regal, que, tantes vegades per ignorància o desídia, rebutgem per no escoltar-la. No hi ha més que atendre amb un poquet d’atenció per percebre l’ aclaparadora quantitat de vivències d’ interès que, de no escoltar-les, es poden perdre definitivament. I això no ens ho podem permetre. Molta de la nostra identitat està en la pervivència del passat i, si bé és veritat que hem de mirar al futur i evolucionar, és també una qüestió veritable que part d’eixa evolució haurà de tenir en compte el passat, i caldrà aglutinar la nostra cultura - la de sempre, la de tota la vida - i les dels nouvinguts, tant nombrosos, amb unes arrels tan respectables com les nostres però tan alienes a nosaltres, que hauran d’acceptar i fer seues les nostres, (un dels objectius del projecte: la integració dels nouvinguts) però que indiscutiblement aportaran noves tendències i punts de vista que faran sortir, indefectiblement, nous plantejaments.
Edificis, carrers i places, monuments representatius. Que vénen del passat, però també del present, perquè Castelló és quelcom viu, quelcom concret, i els xiquets amb els quals treballarem el projecte representen el futur i amb ells coneixerem eixos carrers i edificis, per on es desenvolupa la nostra vida a la ciutat.
Personatges de la història i del món cultural. Estudiar alguns dels personatges que han manifestat, amb la seva obra artística i amb els seus fets, que pertanyen a aquesta terra i que l’ estimen. Conèixer somerament eixa obra és una més de les tasques a desenrotllar. De vegades, per anomenar-ne alguns, treballarem poemes, de Bernat Artola o Soler i Godes. D’altres, la mitologia sorgida de la imaginació de Josep Pasqual Tirado. També, per què no? Conèixer personatges il·lustres del nostre passat, gent que va destacar poderosament per les seues capacitats intel·lectuals i els seus fets afavoridors al desenvolupament de la ciutat, com és el cas del Bisbe Climent,…I és que, si hem de aprendre què és un poema, i recitar i comprendre, i sensibilitzar-nos davant la creació artística, per què no fer-ho amb un poeta, o un pintor, o un escultor, de la nostra terra, que ens parla en la seua obra d’allò que ens és més proper?
La nostra geografia i relleu: les nostres muntanyes, costes i illes, conreus, ...
Aquesta compilació es farà arribar a l’alumnat mitjançant un CD que arreplega el recull de cançons, i una sèrie d’activitats en les que tindran un paper important les eixides per veure i conèixer de primera mà allò que volem que es conega. Caldrà destacar especialment les visites a l’aula de personatges del món castellonenc. Hem tingut la sort de comptar amb la participació generosa i amable de castellonencs actius i compromesos tots ells amb la creació i pervivència dels nostres costums, que han acceptar acudir de molt bon grau a la nostra proposta, amb bonhomia i generositat, fent-nos un buit a la seua ajustada agenda per compartir amb la classe, no sense paciència, la seua sapiència. El meu agraïment a:
Pere Duch, escriptor i llibreter.
Rosa Fuentes, pintora.
Reyes Carceller, il·lustradora i autora de contes.
Jorge Vilar, autor de contes.
Daniel Prades, mestre, membre dels Cavallers de la Conquesta.
Adrian Nebot Sanhauja, Dani i Alberto Celma Tirado, membres de la colla de Tabaleters i Dolçainers de Castelló.
El projecte ha anat sortint de la curiositat dels xiquets i xiquetes, del seu interès i motivació per aprendre, per conèixer més coses sobre la seua ciutat. Ha anat nodrint-se de la curiositat dels alumnes. Els continguts de les cançons constituïen el punt de partida. Els interessos, la significació que ells donaven a eixos continguts, l’eix vertebrador d’on sortia la resta. El projecte. Ha estat, sota la seua direcció, com he anat desenrotllant i treballant uns continguts o altres, elaborant cada fitxa, visitant determinants indrets. No hi havia una programació prèvia, sinò que eren el interessos d’ells els que em deien el camí a seguir. Implicats des del primer moment en un aprenentatge tan interessant com significatiu i funcional, han anat plantejant- se les qüestions que m’han servit per orientar l’aprenentatge. Ells em guiaren en la recerca i tots junts treballarem l’adquisició de nous coneixements.
És des d’aqueix punt de vista que estan seqüenciades les activitats en els tres nivells: tres, quatre i cinc anys. No perquè jo considerara que aqueixos continguts i no altres eren propis de tres anys, de quatre, o de cinc. Evidentment, tindran menor dificultat les activitats d’un nivell que les d’altre, però, partint d’uns mínims, caldrà que estiguen sempre obertes a les capacitats de cadascú i que vagen més enllà del que, a nivell orientatiu, proposen. No hi ha que perdre mai de vista el grup amb el que treballem, i, partint d’aquesta premissa, realitzar unes u altres activitats. En definitiva, per poder seqüenciar els continguts cal adequar-los en tot moment a les possibilitats d’aprenentatge que ofereix el col·lectiu.
Aquestes activitats estan relacionades amb la vida real del xiquet, aprofiten els seus interessos i en creen de nous. Tanmateix, ens serviran de fonament per treballar tots els àmbits de l’ etapa de manera global. Caldrà crear situacions d’aprenentatge mitjançant el diàleg, la participació activa i/o el consens de tots els alumnes. Així, al temps que es fomenta en el xiquet la capacitat d’observar, d’identificar, que es desperta la seua curiositat o/i experimenta vivències de la realitat propera afavorint la seua autonomia personal i la seua socialització, estarem proporcionant-li les eines d’aprenentatge motivador que després utilitzarem a l’aula amb l’aprenentatge de la lectoescriptura, l’expressió i comprensió oral, el desenvolupament de les bases del coneixement com són les percepcions, nocions d’espai i de temps, …etc.
Conèixer la seua ciutat és l’objectiu. Fer intencional, atractiu, amé, l’aprenentatge, és vital. La ciutat és l’entorn on es desenvolupen les seues vivències i experiències, per tal de aprehendre actituds de valoració, interès i gaudi cap a les nostres arrels. Arrels que, tanmateix, seran conegudes i per tant assumides com a pròpies també pels nouvinguts, alumnes de procedència forana que potser ja han nascut aquí però que pertanyen a famílies d’origen estranger, adoptant així una tendència integradora envers aquells, prevenint possibles problemes d’inadaptació i aconseguint, d’aquesta manera, un important pas en l’ àmbit de la transversalitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada